Akcijas, Investori, Nepacietība
Diversifikācija ir aizsargāšanās pret zināšanu trūkumu. Tiem, kas zina, ko dara, no tās nav nekādas jēgas. Vārdi, ko reiz teicis Vorens Bafets, jebkuram mūsdienu vērtspapīru portfeļa teorijas piekritējam izklausās gluži kā zaimi; šī izplatītā prakse nosaka, ka investoriem pieder diversificēts akciju portfelis. Lielākajai daļai finanšu konsultantu Bafeta izteikums ir klajš apvainojums. Taču Denielam Milleram, straujam un zēniskam 32 gadus vecam investīciju portfeļa menedžerim no Gabelli Focus Five fonda, šie Bafeta vārdi ir panākumu evaņģēlijs. Viņa plaukstošo investīciju fondu nenovērtēto akciju stratēģiju investori dēvē par koncentrētu portfeli, kurā akcijas tiek pirktas stipri zem to patiesās vērtības. Atbilstoši mandātam Milleram ir tiesības ieguldīt līdz 50% aktīvu savās piecās labākajās idejās.
Līdz šim Millera pieeja, izvēloties šauru loku akciju, ir devusi lieliskus rezultātus. Sešpadsmit mēnešu laikā, kopš viņš pārvalda šo fondu, tā vērtība ir pieaugusi par 46,5%, salīdzinot ar 36,2% S&P 500 indeksa pieaugumu. Aktīvi mazliet vairāk nekā gada laikā ir palielinājušies no pieciem miljoniem līdz 230 miljoniem dolāru.
Millera panākumi nav nejauši. Pirmsākumi idejai par Focus Five investīciju fondu meklējami pētījumos, ko viņš kā Gabelli & Co institucionālo akciju nodaļas vadītājs sāka izdot 2006. gada janvārī. Katru ceturksni Focus Five pētījums apkopoja labākos firmas pētījumu komandas izstrādātos ieteikumus ieguldījumiem un atlasīja piecas akcijas, kuras tika tirgotas vismaz 30% zem to tirgus vai pārņemšanas vērtības. Visām piecām obligāti bija nepieciešams īstermiņa katalizators, kas varētu paaugstināt to cenu, un neviena akcija nedrīkstēja palikt portfelī ilgāk par sešiem mēnešiem.
Lūk, piemēram, Focus Five 2008. gada janvāra izvēle: Take-Two Interactive Software, kas ražo Grand TheftAuto videospēļu sēriju. Trīs mēnešu periodā, kurā Gabelli ieteica šīs akcijas, Take-Two vērtība pieauga par 84%, pateicoties Electronic Arts pārpirkšanas piedāvājumam. Beigu beigās šis piedāvājums tika noraidīts, bet uz to laiku Millera izpētes komanda jau bija svītrojusi to no sava saraksta.
Šāda akciju izvēle padarīja Gabelli Focus Five atskaiti populāru klientu vidū. Sešu gadu laikā, līdz 2011. gada beigām, šo akciju atdeve satrieca kopējo tirgus veikumu, ienesot 224,6% peļņu, salīdzinot ar 0,1% kritumu S&P 500 indeksā. Focus Five atklātais investīciju fonds, kas sāka darbu 2012. gadā, ir šīs aktīvās stratēģijas turpinātājs. «Kad izvēlējos Denu, tas nelīdzinājās tam, ja es pieņemtu kādu no pārdošanas nodaļas un teiktu: paskatīsimies, kā tev tagad veiksies ar naudas pārvaldīšanu,» stāsta Mario Gabelli.
Viena liela atšķirība starp šo investīciju fondu, kuram netiek piemērotas pirkšanas un pārdošanas komisijas, un pētījuma ziņojumu ir tā, ka Millers uzstāj uz tiešu pieeju augstākajai vadībai, ar kuru viņš tiekas regulāri. Viņš drīkst turēt akcijas arī ilgāk un meklēt katalizatorus, kuru darbība aizņemtu līdz pat 18 mēnešiem. Tomēr Focus Five vairāk tiek pārvaldīts kā hedžfonds, nevis vadoties pēc Bafeta mācībām par investēšanu, balstoties uz kompānijas novērtējumu. Millera 29 akciju portfeļa izmaksas ir 1,7%, un gadā tajā tiek nomainīti 39% akciju pretstatā 16% vai mazāk citos koncentrētos fondos, piemēram, Sequoia Fund un Third Avenue Value.
Pacietība ir tikums, kas parasti piemīt nenovērtēto vērtspapīru investoriem, taču jaunais Millers to neatbalsta. No šā Gabelli rudmatainā protežē drīzāk plūst Ari Golda, nevis Bendžamina Greiema enerģētika. Kādā saulainā maija pēcpusdienā viņš savā pelēkajā Jaguar XF apstājas pie Rajas dzelzceļa stacijas Ņujorkā, lai aizvestu reportieri īsā ekskursijā uz Gabelli biroju – divstāvu ēku netālu no 95. starpštatu šosejas. Millers ieminas, ka viņam ir radinieki Holivudā. Viņa jaunākā māsa Lorēna Millere ir aktrise, precējusies ar komēdiju zvaigzni Setu Rogenu no Džada Apatova komandas. Dens jau izmantojis šos sakarus, lai izpelnītos labvēlību savu draugu finansistu vidū. Pirms aptuveni diviem gadiem viņa māsa centās iegūt finansējumu filmai For A Good Time, Call…, kurai viņa bija līdzautore. Filma stāsta par cilvēkiem pēc divdesmit gadu vecuma, kuri tiek piespiesti iesaistīties seksa pakalpojumu sniegšanā pa telefonu. Kad naudas vākšanas kampaņa izgāzās, palīgā nāca brālis Dens. «Es nezināju neko par kino biznesu, taču zinu, kā pelnīt naudu,» viņš stāsta. Pēc dažiem zvaniem draugiem un kolēģiem viņš spēja piesaistīt 1,2 miljonus dolāru, un filma tika uzņemta 17 dienās.
Sandensas festivālā 2012. gada janvārī tā izrādījās otra pārdotākā filma, saņemot 2,5 miljonus dolāru no izplatītāja Focus Features, NBC Universal meitaskompānijas. Par spīti pilnīgai neveiksmei kases ienākumu ziņā, Gabelli vadītāji guva krietnu peļņu, tāpat kā tādi fondu menedžera draugi kā Bils Prīsts, Epoch Investment Partners (27 miljardu dolāru kapitāls) vadītājs. «Es uzskatu, ka Dens saož naudu,» saka Prīsts. «Skolā to nevar iemācīties.»
Faktiski Millers kompensē to, ka nav mācījies Efeju līgas skolā (intelektuālā elite, vecākās ASV ziemeļrietumu universitātes), jo ambīciju viņam netrūkst. Rūpnīcas direktora un skolotājas dēls ir dzimis Longailendā, bet audzis Leiklendā (Florida). Dens sāka investēt jau 13 gadu vecumā, kad bija apmeklējis fondu biržas nometni Breakers viesnīcā Palmbīčā.
Vidusskolā viņš bija kluba Amerikas nākotnes biznesa līderi biedrs. Pēc tam kad Maiami universitātes Biznesa skolas dekāns pats personīgi Denam izrādīja mācību iestādi, viņš nolēma tajā iestāties, saņēma krietnu stipendiju un absolvēja to finanšu jomā. Divas vasaras Millers stažējās Lehman Brothers un pēdējā kursā kļuva par studentu pārstāvi padomē, kas uzraudzīja universitātes līdzekļus. Pateicoties tam, viņam radās iespēja satikties ar vairākiem investoriem, kuri pārvaldīja universitātei ziedotos līdzekļus, tajā skaitā Mario Gabelli.
Šī tikšanās palīdzēja Milleram pēc mācību beigšanas iegūt darbu Gabelli operāciju nodaļā, un vēlāk viņš saņēma piedāvājumu atdzīvināt akciju pārdošanu institucionālajiem klientiem. 2005. gada beigās, tikai pēc trīs gadu darba, viņš jau vadīja firmas rīta sanāksmes, kurās tika apspriestas jaunākās idejas. Runājot ar Milleru, šķiet, ka viņš daudz labprātāk vadītu hedžfondu, nevis investīciju fondu. «Es jūtos tā, it ka mēs būtu nopelnījuši savu algu jau pagājušā gada ceturtajā ceturksnī,» viņš saka, atceroties savus 8,4% ienākumus pretstatā S&P panīkumam.
Pašlaik Millera akciju saraksta galvgalī ir piecas kompānijas: Coinstar, kas nodarbojas ar monētu maiņu un DVD tirdzniecību, rūpniecības iekārtu ražotājs Kennametal, vitamīnu tirgotājs GNC Holdings, naftas nozares servisa firma Weatherford International un General Motors (sk. tabulu). Kaut arī Millera visurgājēja stils parasti izpaužas ieguldījumos ar tirgus kapitalizāciju no trim līdz desmit miljardiem dolāru, šiem pieciem uzņēmumiem, kas veido 31% no viņa portfeļa, tirgus kapitalizācija ir no 1,6 līdz 47 miljardiem dolāru.
Belvjū (Vašingtona štats) esošā Coinstar tiek tirgota par cenu, kas tikai četras reizes pārsniedz tās brīvo naudas plūsmu, taču, pēc Millera teiktā, ir papilnam katalizatoru, kas ātri
vien var paaugstināt tās vērtību. Šī kompānija maina savu nosaukumu uz Outerwall, lai atspoguļotu monētu maiņas automātu biznesa atstāšanu pagātnē. Tās populārā meitaskompānij a Redbox, kam pieder DVD kioski, tēmē uz Netflix, sadarbojoties ar Verizon, lai piedāvātu filmu straumēšanas pakalpojumu par astoņiem dolāriem mēnesī, bez maksas iekļaujot četru DVD nomu. Smalkas garšas kafijas kioski ar Rubi zīmolu ir vēl viens jaunums kompānijas tirdzniecības automātu piedāvājumā. Milleram sevišķi patīk tas, ka gandrīz puse no visām akcijām jau ir pārdotas īsajās pozīcijās (tirgus dalībnieki cer uz akciju cenas kritumu), un tiek baumots, ka interesi par kompānijas iegādi izrāda kāds privātā kapitāla fonds. Millers uzskata, ka Coinstar zemā vērtējuma pamatā ir nepietiekams Redbox potenciāla novērtējums. «DVD rīt vēl nekur nepazudīs,» viņš saka.
Viens no iemesliem Millera sasniegtajam augstajam ienesīgumam – un svarīgs veiksmīgas investēšanas nosacījums – ir viņa merkantilā attieksme pret sava portfeļa akcijām. «Esmu piedalījies sanāksmēs ar vadību, pēc kurām esmu pārdevis mūsu pozīciju jau nākamajā dienā,» viņš stāsta. Labs piemērs ir katetru ražotājs Rochester Medical. Kad Millers vaicāja augstākā līmeņa vadītājiem, kāpēc viņi neizpērk savas akcijas, viņi izvairījās no atbildes, taču pēc dažām minūtēm izteicās, ka tā vietā dod priekšroku investēšanai jaunā tehnoloģijā. Millers pārdeva akcijas nedēļas laikā.
Dens Millers parāda savu neapgredzenoto zeltnesi un saka: «Es neiemīlos.»