IEKĀROJAMA TROFEJA – PULKSTENIS NO ŠVEICES

IEKĀROJAMA TROFEJA – PULKSTENIS NO ŠVEICESViens no jaunākajiem tandēmiem autosportists Mihaēls Šūmahers (Michael Schumacher) un šveiciešu pulksteņu ražotājs Audemars Piguet. Šīs sadarbības rezultāts ir nesen debitējusī ierobežota daudzuma pulksteņu līnija Royal Oak Offshore Chronograph Michael Schumacher – vienreizējais pulkstenis no Šveices. Interesanti, ka šīs līnijas tapšanā piedalījās arī pats autosportists.

Pulkstenis: «Aston Martin, atslēdzies!» Zīmoli ar senu un cienījamu vēsturi nav tikai lietas, lai gan bieži visai dārgas. Tiem, kuri šos zīmolus pazīst, izprot to DNS, tiek sūtīta ziņa, pastāstīts stāsts, leģenda. Viņi tiek aicināti ļauties piedzīvojumam un pievienoties domubiedru klubam. Šādos apstākļos bieži vien satiekas arī automobiļu un pulksteņu pasaules.

Lai gan Šūmahera atgriešanās F-1 trasēs nebija īpaši veiksmīga, tomēr nav šaubu, ka viņš ir viens no visu laiku talantīgākajiem un titulētākajiem autosportistiem. Pēc statistikas datiem, viņš ir līdz šim veiksmīgākais pilots F-1 vēsturē. «Audemars Piguet pasauli es atklāju aptuveni pirms 15 gadiem, kad Žans Tods (Jean Todt), tolaik Scuderia Ferrari komandas vadītājs, mani iepazīstināja ar šī zīmola pārstāvjiem,» atceras Šūmahers. «Kopš tā laika sāku vērot pulksteņu un autosacīkšu pasaules saiknes.

Kādudien aptvēru, ka Audemars Piguet un tās modelis Royal Oak ir īpaši iekārojama autovadītāju trofeja. Kopš tā laika esmu liels Audemars Piguet cienītājs. Mani sajūsmina dizaina, roku darba meistarības, funkcionalitātes un inovāciju saskaņa, kas šos pulksteņus izcel citu vidū. Man ir liels gods, ka varēju piedalīties šī speciālā Royal Oak modeļa tapšanā, un privilēģija, ka tam ir piešķirts mans vārds.» Mihaēls Šūmahers strādāja kopā ar Audemars Piguet radošo direktoru Oktāvio Garsiju (Octavio Garcia) un piedāvāja savus dizaina risinājumus.

Runādams par savu jauno pieredzi, sportists apgalvo, ka starp autosacīkstēm un augstās klases pulksteņiem pamanījis ne mazums līdzību. «Būtiskākais ir fakts, ka gan sacīkstēs, gan pulksteņu ražošanā svarīgas ir vissīkākās detaļas, jo viss ir savstarpēji saistīts. Ikkatra komponenta darbība ir tiešā veidā atkarīga no citu detaļu darbības. Tas nozīmē, ka, vēloties sasniegt lielāku funkcionalitāti, ir jāmeklē drosmīgi risinājumi.»

Royal Oak Offshore Chronograph Michael Schumacher ir iespaidīgs 44 mm korpuss. Pavisam tiks saražoti 1000 pulksteņu ar titāna, 500 ar sārtā zelta un 100 ar platīna korpusu. Antracīta krāsas ciparnīca lepojas ar firmas Audemars Piguet rotājumu Tapisserie. Populārākajos Royal Oak modeļos izmantota Petite Tapisserie tehnika (speciāls instruments un roku darbs). Tie ir mazi kvadrātiņi, starp kuriem ir vēl viens dekora elements. Michael Schumacher līnijas pulksteņos izmantots Mega Tapisserie raksts.

Rodas iespaids, ka uz tradicionālo rotājumu lūkotos caur palielināmo stiklu. Smalku mājienu par Šūmahera uzvarām var pamanīt tahimetra (ātruma mērīšanas) skalš, kas atrodas starp 12. un 1. stundu. Tur redzamas divas zilas un piecas sarkanas zvaigznītes, kas simbolizē Benetton un Ferrari komandu krāsas. Būdams šo komandu pilots, viņš kļuva par pasaules čempionu. Mazas hronogrāfa minūšu un sekunžu ciparnīcas atgādina ierīču dizainu sporta auto panelī. Vēl neredzētas ir šā pulksteņa rādītāju formas. Tie ir šķautņaini, izgatavoti no zelta, kas klāts ar mirdzošu pārklājumu. Uzmanīgāk no augšas aplūkojot stundu rādītāju, var viegli pamanīt F-1 bolīda formu.

Šā modeļa sportisko raksturu uzsver arī labi redzamie sarkanie hronogrāfa rādītāji un sarkans datuma cipars; tāds Royal Oak Offshore pulksteņos ir pirmo reizi. Uzmanības vērta ir vēl kāda korpusa daļa. Audemars Piguet saglabāja lieliski atpazīstamo astoņstūru augšējoIEKĀROJAMA TROFEJA – PULKSTENIS NO ŠVEICES korpusa daļu, taču šajā pulkstenī tā ir izgatavota no viena cermeta gabala. Tas ir kompozīts, kas sastāv no metāla un keramikas; septiņas reizes gārāks par tēraudu. Šī daļa pie korpusa ir droši piestiprināta ar astoņām skrūvēm, kas atgādina automobiļos izmantotās skrūves.

Speciāli tika radītas arī izturīgas gumijas aproces: pelēka titāna un sārtā zelta versijām, zila platina versijai. Aproce pie korpusa piestiprināta ar diviem raupji pulētiem elementiem, kas atgādina sacīkšu auto gaisa ieplūdes atveres. Netradicionāls ir arī uzvelkamais kronītis ar piecām šķautnēm, izgatavots no titāna, sārtā vai baltā zelta; tas atgādina zobratu. Tā vidū – ražotāja logotips uz sarkana fona.

DIVU PASAUĻU SAIKNE

Chopard jau ilgu laiku iedvesmu smeļas automobiļu pasaulē, un tās Classic Racing kolekcijā ir modeļu līnijas, kuru nosaukumi runā paši par sevi:

Jacky Ickx, Grand Prix Monaco Historique 2012, Mille Miglia GMT Chrono 2012, Superfast. Kā vēl neatdzisis automobiļa dzinējs, pavisam karsts jaunums ir arī citā kolekcijā.

Pietiek ar vienu skatienu, lai sajustu šā pulksteņa garu. Tas ir savdabīgs autobūves inženierijas ideju un augstās horoloģijas estētikas hibrīds. Papētīsim šīs sakarības. L.U.C Engine One H ir gluži kā auto, taču to uz priekšu dzen nevis iekšdedzes dzinējs, bet mehāniskais. Tas, protams, nav nedz V8 vai W12, bet tik un tā ir skaidri redzami divi cilindri. Viens no tiem – turbijons, otrs jaudas rezerves indikators.

Tiltiņus, kuri tur mehānismus, var uzskatīt par sava veida cilindru galviņām. Kopējais ciparnīcas veidols ir tiešs mājiens uz šķērsām montējamo dzinēju. Šī mehāniskā dzinēja apgriezieni gan ir mazāki par tā iekšdedzes brāļa jaudu, taču balanss – gaitas regulators veic 480 svārstību minūtē vai 28 800 svārstību stundā. Tas ir labs rādītājs mehāniskajam pulkstenim.

Šajā laikrādī nav elektronisko kontroles sistēmu kā modernajos dzinējos, taču šo funkciju veic turbijons, kas samazina Zemes gravitācijas ietekmi uz mehānismu un palielina tā precizitāti. Atrumkārbas arī nav, toties ir spirāles stabilās jaudas nodošanas sistēma. Degvielas bākas tilpuma rādītājus šeit nomainījuši mehānisma jaudas parametri pulkstenis bez uzvilkšanas darbosies 60 stundu. Bākas vāciņam atbilst uzvelkamais kronītis, kas šajā modelī atrodas netradicionālā vietā pie 12. stundas.

Pulkstenis ir neierasti liels, taču netraucē saliekt plaukstas locītavu un ir ērti lietojams. Automobiļa kvalitāte parasti tiek vērtēta pēc garantijas laika vai drošības testa rezultātiem, bet šajā gadījumā pēc pulksteņa mehānisma kvalitātes. Tā precizitāti raksturo neatkarīgas institūcijas Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres (COSC) dokuments, kas apstiprina, ka tas ir oficiāli sertificēts hronometrs. Pulksteņa korpuss izgatavots no titāna – viegla un ļoti cieta metāla.

Līdzīgi rīkojas arī mūsdienu auto konstruktori, kas virsbūves izgatavošanai aizvien biežāk izmanto alumīniju vai oglekļa šķiedru. Un visbeidzot, ja mēs palūkotos šī pulksteņa iekšpusē, atklātos, ka viss mehānisms ir samontēts uz speciāliem triecienu absorbētājiem, kas pasargā to no mehāniskiem satricinājumiem. Pavisam īsti amortizatori, tikai atšķiras konstrukcija.

TIKPAT STILĪGS KĀ BUGATTI

Pulksteņu un automobiļu pasaulē vērojami dažādi tandēmi, un ir ne mazums gadījumu, kad tā ir nevienlīdzīgu partneru vai zīmolu draudzība, kad ievērojami atšķiras to klase vai prestižs. Visbiežāk neatbilstoši rīkoas prestižo automobiļu ražotāji, kuri savu vārdu piešķir zemāka segmenta rokaspulksteņu ražotājiem vai paneļos iemontē tādu zīmolu pulksteņus, uz kuriem auto īpašnieks pat neskatās, jo viņam uz rokas ir krietni nopietnāks mehāniskais aparāts. Viens no spilgtākajiem piemēriem, kad satikās divi augstākās līgas spēlētāji, ir Bugatti un Parmigianr Fleurier divu elitāru ražotāju un to produktu līdzvērtīgas partnerattiecības. Uzdrošinos apgalvot, ka Bugatti Super Sport Rose Gold ir viselitārākais starp automobiļu pulksteņiem. Tāpat kā auto, kura vārdā tas ir nosaukts.

Parmigiani ir šveiciešu zīmols. Kompāniju 1996. gadā nodibināja Mišels Parmidžiani (Michel Parmigiani), talantīgs meistars un slavens restaurators. Tagad kompānija pieder Sandoz Family Foundation, kas dod tai lielas iespējas un radošo brīvību. Pirmie ekskluzīvie Bugatti pulksteņi parādījās 2004. gadā. Tas bija modelis Bugatti Type 370, kas uzreiz izraisīja lielu kolekcionāru interesi. 2010. gadā debitēja Bugatti Super Sport ar baltā zelta korpusue Bugatti Vitesse bija Parmigiani atbilde kabrioletam Veyron Grand Sport Vitesse, kas tika demonstrēts 2012. gada Ženēvas izstādē. Jaunākais modelis Bugatti Super Sport no sārta zelta ir tā priekšteča (no baltā zelta) modificēta versija; tas 2010. gadā izsauca ovācijas Pebble Beach.

Lūkojoties uz šo pulksteni no dažādiem rakursiem, nav grūti pamanīt Bugatti Veyron dizaina kodu, savukārt aerodinamiskās formas atgādina, ka automobiļa dzinējam, kura vārdā tas ražots, ir 1200 zirgspēku. Tomēr svarīgākais dizaina risinājums ir tas, ka galvenā pulksteņa ciparnīca, kas rāda stundas, ir pagriezta 90 grādu leņķī pret plaukstas locītavu. Būtība – braucot lielā ātrumā, nekas nedrīkst novērst vadītāja uzmanību, un uzzināt laiku var, tikai ātri palūkojoties uz pulksteni. Roka nav jānoņem no stūres, jo ciparnīca ir pagriezta pret autovadītāju. Tradicionālajā augšējā daļā redzama daļa mehānisma, balansa un desmit dienu jaudas indikators. Par to, cik tehniski sarežģīts ir šis pulkstenis, liecina arī skaitļi. Tā korpusa izgatavošanai nepieciešami seši safīra kristāli, mehānismu veido 333 daļas.

NO LOKONIOTĪVĒM PIE BMW

BALL Watch iepazīstināja ar savu jauno pulksteņu kolekciju BALL for BMW, kuras moto konstruēts, lai būtu nevainojams. Tās pirmsākumi meklējami nevis automobiļu, bet gan dzelzceļa pasaulē, tāpēc vairumā vēsturisko fotogrāfiju redzamas iespaidīgas, jaudīgas lokomotīves. Tomēr būtība ir nevis jaudā, bet gan precizitātē. Viss sākās 1891. gadā, kad Ohaio štatā (ASV) saskrējās divi vilcieni un bojā gāja astorņi cilvēki. Izmeklējot katastrofu, atklājās, ka to neizraisīja cilvēka darbība, bet gan nepilnīga tehnika viens no avārijas vaininieku pulksteņiem kavēja divas minūtes.

Tolaik Vebsters Klejs Balls (Webster Clay Ball), pulksteņu kompānijas īpašnieks ar labu reputāciju, tika iecelts par Amerikas federālo dzelzceļu vecāko laika inspektoru. Viņš paveica lielu darbu un aizliedza dzelzceļniekiem izmantot pulksteņus, kuru novirze dienas laikā pārsniedz 30 sekundes. Tomēr lielākais Balla nopelns ir tas, ka viņš radīja un ieviesa uzticamu pulksteņu testēšanas sistēmu. Daudzus tās elementus, piemēram, pulksteņu testēšanu dažādos stāvokļos, pārņēmusi arī 1973. gadā dibinātā, neatkarīgā šveiciešu organizācija COSC. Kompānija arī tagad savos logotipos izmanto uzrakstu Official Standart since 1891. Neliels pulksteņu un juvelierizstrādājumu bizness, kas

sākās Klīvlendā, vēlāk pārauga par Ball Watch Company, bet tagad šī amerikāņu kompānija ir atradusi mājvietu Šveicē, La Chaux-de-Fonds.

Dizainers Magali Metrailjē (Magali Mtrailler), kurš vada BALL for BMW projektu, stāsta, ka kompānija tiecas pēc tīrām formām, ideālām proporcijām, funkcionalitātes un ergonomiskuma, lai radītu ļoti uzticamus pulksteņus, kuri savā garā būtu tuvi BMW automobiļiem. šajā kolekcijā ir dažādi modeļi: klasiskais triju rādītāju modelis ar datuma lodziņu, GMT modelis, kas rāda

otrās joslas laiku, modelis ar pamanāmu jaudas rezerves indikatoru, kas atgādina dzinēja apgriezienu mērītāju automašīnas panelī. Visos modeļos ir patentēta Amortiser sistēma, kas pasargā pulksteņus no mehāniskiem satricinājumiem, un tie visi dižojas ar BMW logotipiem.

Tomēr visinteresantākie ir divi oriģināli risinājumi. Vairums ražotāju sportiskajos modeļos rādītājiem vai stundu atzīmēm izmanto materiālu Superluminova dažādās krāsās, kas tumsā spīd, tomēr BALL Watch izvēlējās oriģinālu šveiciešu tehnoloģiju – miniatūras cauruntes, kuras ir piepildītas ar tumsā spīdošu gāzi. Tās spīd aptuveni 100 reižu spilgtāk par tradicionālajiem materiāliem. Cits pavisam oriģināls risinājums ir iestrādāts modelī BALL for BMW TMT. Tas ir pasaulē pirmais pulkstenī iemontētais mehāniskā termometra modulis, kas ar 97% precizitāti strādā no -40 līdz + 50°C temperatūrā.

PULKSTENIS ATSLĒDZ ASTON MARTIN

Aplūkosim arī unikālu pulksteni, kas ar savu revolucionāro tehnoloģiju, iespējams, ir apsteidzis laiku. Kopš 2004. gada sadarbojas Jaeger-Le-Coultre un Aston Martin, šveicieši aktīvi strādā arī ar Aston Martin Racing komandu. Atškirībā no vairuma citu ražotāju šīs manufaktūras automobiļu pulksteņi ir tehniski sarežģīti un ļoti inovatīvi. Jaeger-LeCoultre ir radījusi speciālu modeli Aston Martin DBS, vēlāk arī loti interesanto AMVOX2 Transponder Rapide.

Lai gan tas nav pavisam karsts jaunums, nekas interesantāks līdz šim nav piedāvāts. Te var manīt zināmu saikni ar planšetdatoru, jo visas šī pulksteņa un arī hronogrāfa funkcijas tiek pārvaldītas unikālā veidā – dažādās vietās viegli piespiežot safīra kristālu, kas klāj ciparnīcu. Funkcijas tiek izvēlētas ar pārbīdāmu slēdzi, kas atrodas uz korpusa šķautnes pie 9. stundas; tam ir trīs pozīcijas.

Šajā modelī ir vēl viena unikāla funkcija, kurai ir tieša saistība ar Aston Martin Rapide. To var nosaukt šādi: atslēdz, aizslēdz, atrodi mani. Pulkstenī ir iemontēts miniatūrs raidītājs, kas komunicē ar konkrētu Rapide automobili. Piemēram, īpašnieks, pieejot pie savas mašīnas, viegli piespiež ciparnīcas sektoru, kas atrodas pie 8.-9. stundas (OPEN), un centrālā slēdzene atslēdz durvis. Lai auto aizslēgtu, jāpiespiež sektors starp 3. un 4.stundu (CLOSE). Kad šie abi sektori tiek piespiesti vienlaikus, automobilim tiek raidīts signāls, kuru tas saprot kā atrodi mani. Tajā mirklī uz īsu brīdi iedegas priekšējie lukturi, bet mašīna paliek aizslēgta.

Slaveni dizaineri un zīmoli rada ne tikai konkrētus produktus, bet arī formē kopējo vidi, dzīvesveidu. Šo ceļu iet arī britu Bentley Motors. Tā dzīvesveida kolekcijā ir rakstāmpiederumi, servīzes, dažādi aksesuāri, mēbeles, slēpes un pulksteņi. Martā šī kolekcija tika papildināta ar jaunu modeli Bentley Light Body Midnight Carbon.

Vēl divi karsti jaunumi ir saistīti ar sacīkšu pasauli. Agrāk ar Ferrari sadarbojās Panerai, taču šo privilēģiju pārņēma Hublot, tāpēc no šīs sezonas uz F-1 komandas Scuderia Ferrari kokpita redzēsiet šīs šveiciešu manufaktūras logotipu. Par godu šim notikumam tika parādīts arī jaunais modelis Ilublot Big Bang Ferrari. Ir trīs šī pulksteņa versijas, visas ierobežotā daudzumā: Red Magic Carbon 1000 vienību, King Goid Carbon – 500, ar melnās keramikas korpusu 1000 vienību. F-1 nometnē šogad ir arī citas jaunas partnerattiecības IWC un Mercedes AMG Petronas Formula One komanda, lai gan ar Mercedes AMG šveicieši sadarbojās jau agrāk. Trīs turpmākās sezonas IWC būs šīs F-1 komandas oficiālais inženierijas partneris. Jauno līgumu simbolizē arī jauna Ingenieur pulksteņu kolekcija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *