Latvijas aviators
Vai varat iedomāties Jelgavas uzņēmumu, ko vada bijušais Skype vadītājs? Konstantīna Popika (28) uzņēmumā UAVFactory tie nav tikai sapņi. Viņa komanda ražo bezpilota lidmašīnas, ko pārdod vairāk nekā 30 pasaules valstis. Turklāt jau piecus mēnešus pie uzņēmuma nākotnes mērķu pārvēršanas realitātē strādā Tīts Pānanens – vīrs, kurš pirms gada pameta Skype biroju un pārcēlās uz Jelgavu, lai kopā ar Konstantīnu igauņu veiksmes stāstu atkārtotu ari Latvijā.
Par to, lai viņiem šo mērķi izdotos sasniegt, rūpējas arī pats Skype līdzdibinātājs Toivo Annuss, kurš, kā atklāj Konstantīns, 2014. gadā pirmajā investīciju kārtā uzņēmumā ieguldījis pusmiljonu eiro. Rezultātā UAV Factory saņēma start-up industrijai ļoti augstu novērtējumu, kas bija vairāk nekā astoņi miljoni eiro. Vidēji strauji augošu jauno uzņēmumu vērtību var rēķināt, apgrozījumu reizinot ar koeficientu 3.
Ar šādu koeficientu pērn Latvijā bāzētais betona grīdu ražotājs Primekss pārdeva 47,9% akciju par desmit miljoniem eiro Green Gateway Fund. Savukārt UAV Factory, piesaistot investīcijas no Annusa, šo koeficientu izdevies palielināt līdz 8. Kopš 2009. gada UAV Factory darbojas strauji augošajā aviācijas industrijā, ražojot bezpilota lidaparātus (unmanned aerial vehicle). Šī tirgus vērtība pagājušajā gadā bija septiņi miljardi dolāru, un tiek prognozēts, ka nākamo desmit gadu laikā šis skaitlis divkāršosies.
Turklāt šajā industrijā darbojas tikai 40 kompānijas, un UAV Factory ir viena no tām. Latviešu uzņēmuma specialitāte ir zemu un īpaši ilgi lidojoši lidaparāti (low altitude, longen- durance; LALE). 2012. gadā uzņēmuma produkts Penguin-B veica 54,4 stundu ilgu lidojumu, sasniedzot pasaules rekordu. Šādus lidaparātus izmanto cilvēku meklēšanai katastrofu zonās, lielu teritoriju kartografēšanai, vides novērošanai, kā arī lauksaimniecībā un militārām vajadzībām.
Lidojuma maršruts tiek vadīts no bāzes vadības stacijas, un pats lidaparāts ir aprīkots ar pilnīgi automātisku autopilota sistēmu. UAV Factory var lepoties ar statistiku – šis uzņēmums izpilda 10% no pasaules pieprasījuma savā kategorijā. Vizualizējot ražošanas procesu, nedomājiet par lieliem angāriem! Lidmašīnas dzimst telpās, ne lielākās par 100 kvadrātmetriem; vienā puiši uzmanīgi savieno elektroniku, bet citā pie milzīgas iekārtas gatavo metāla detaļas.
Līdz šim UAVFactory izgatavoja lidmašīnu platformas, bāzes stacijas un palaišanas sistēmas. Tālāk to par vidēji 20 tūkstošiem eiro pārdod uzņēmumam, ko šajā industrijā dēvē par integratora kompāniju, kas savukārt izgatavo lidaparāta elektroniku un autopilotu, piemēram, pielāgojot to teritoriju apsekošanai, cilvēku meklēšanai vai pat ziedputekšņu vākšanai. Pasaulē ir tikai dažas kompānijas, kas spēj veikt šo sarežģīto procesu, piemēram, Airware, bet gala produktu tās sadārdzina līdz pat 100 tūkstošiem eiro.
Pēdējos piecus gadus UAVFactory ir aktīvi strādājis, lai iztiktu bez šīm integratoru kompānijām, un pats izveidojis 40 speciālistu komandu. Šie centieni ir vainagojušies panākumiem šogad izgatavots trešais bezpilota lidmašīnas modelis Penguin-C, kurā iestrādāta arī visa elektronika. Pēc pēdējiem testiem šo modeli, kas spēj lidot 20 stundu, varēs uzreiz pārdot gala pasūtītājiem.
Lai startētu jaunajā kategorijā, kas sola vilinošus ienākumus, uzņēmums ir gatavs uzņemties atbildību, kas pirms tam kā tikai vienam no ražošanas ķēdes dalībniekiem tam nebija jādara. Turklāt nu pašiem ari būs jāapmāca lidmašīnu lietotāji. Zemu lidojošu un ilgtspējīgu bezpilota lidmašīnu klasē UAV Factory būs vienīgie pasaulē, kas spēj nodrošināt pilnu ražošanas procesu. Uzņēmēji uzskata – viņu galvenais trumpis ir tas, ka paši spēs savienot mehāniku ar elektroniku.
Pats Konstantīns ar aviāciju ir aizrāvies kopš 12 gadu vecuma, kad sāka darboties radiovadāmo lidmodeļu pulciņā, kur uztaisīja savus pirmos lidmašīnu modeļus. Pēc vidusskolas viņš nolēma aviāciju mācīties profesionālā līmenī. Tā kā Latvijā iespējas to apgūt bija ierobežotas, viņš devās uz Liverpūles universitāti, kur 2009. gadā ieguva aviācijas inženiera maģistra grādu. Pirmās nopietnās bezpilota lidmašīnas Konstantīns izgatavoja kopā ar bērnības draugiem.
Ideja nebija jauna – šāda tipa lidaparāti, gan vēl ļoti mazi un primitīvi, parādījās jau deviņdesmitajos gados. Pirmie potenciālie klienti toreiz vēl kilogramu smagajai Vārnai bija Latvijas Zemessardze. Konstantīns smejas, ka lielākā kļūda sākumā bija domāt, ka viss būs vienkārši un gada laikā viņu rīcībā būs lidotspējīgs produkts. Ieguldītais laiks, līdzekļi, demonstrācijas un prezentācijas sagādāja tikai vilšanos.
Lidmašīnas neiegādājās, un komanda, neredzot pieprasījumu, pajuka. No ambiciozajiem plāniem bija palikusi vien mājaslapa. 2009. gadā to uzgāja kāda kompānija no Austrālijas, kas bija gatava nopirkt divas lidmašīnas. Konstantīns nemēģināja pierunāt draugus riskēt vēlreiz, bet steidzami meklēja jaunu aviācijas speciālistu komandu. Lidmašīnas tika pārdotas par pieciem tūkstošiem dolāru.
Popika darbībai līdzi sekoja viņa paziņa Džozefs Manakers no Amerikas. Redzot, ka šādus lidaparātus var ne tikai ražot, bet arī pārdot, viņš investēja vairākus desmitus tūkstošu eiro, iegūstot 50% uzņēmuma. Piecu gadu laikā UAVFactory ir pārdevis vairāk nekā 100 lidaparātu 30 pasaules valstīs, un klientu vidū ir pat Greenpeace. Šādi rezultāti piesaistīja arī viena no Skype dibinātājiem Toivo Annusa interesi.
Viņš arī iepazīstināja Konstantīnu ar Tītu Pānanenu, kurš tolaik pēc astoņiem karjeras gadiem uzņēmumā Skype jau gadu bija jauna izaicinājuma meklējumos. «Ja tu esi vadījis Skype, ir maz tādu vietu, kur tu būtu gatavs doties strādāt,» saka Tīts. Viņa mērķis bija atrast globālu, tehnoloģijām bagātu un ambiciozu uzņēmumu. Redzot, ko UAV Factory ir paveicis piecu gadu laikā un kas vēl tiek plānots, Tīts pieņēma lēmumu pievienoties, viņaprāt, Latvijas topošajam veiksmes stāstam.
Pānanena pievienošanās komandai Konstantīnam Popikam maksāja izpilddirektora amatu – tagad viņš atbild par uzņēmuma tehnisko pusi. Tomēr igauņa pienesums būs nenovērtējams. Divdesmit gados viņš ir uzkrājis milzīgu pieredzi, strādājot ar dažādām tehnoloģijām, sadarbojoties ar inženieriem un investoriem, kā arī guvis zināšanas, darbojoties banku sektorā un komandas vadīšanā.
Savu pieredzi Tīts plāno izmantot, lai piesaistītu jaunus investorus. Patlaban galvenā prioritāte ir jaunu speciālistu piesaistīšana un spēcīgas komandas izveide, jo UAVFactory produkti būtībā ir lidojoši roboti, kuru izgatavošanai vajag ne tikai aviācijas speciālistus un inženierus, bet arī elektronikas un aplikāciju guru. Viņi paši smejas, ka latviešiem darbs UAVFactory ir tas pats, kas amerikāņiem darbs NASA. UAV Factory nav vienīgie Baltijā, kas cenšas tikt pie šīs zelta āderes, – kaimiņos parādās konkurenti.
Igaunijā strādā kompānija Threod Systems, kuras specialitāte ir aizsardzības un militārais segments. Tās pārdošanas vadītājs Indreks Vimbergs stāsta, ka sākumā bezpilota lidmašīnas tika radītas militārajām vajadzībām, bet civilajā sektorā to attīstība ir vērojama vien dažus gadus. «Veidus, kā šis bezpilota lidmašīnas izmantot ārpus militārā sektora, vēl tikai sāk apgūt. Reālo potenciālu neviens tā īsti vēl nesaprot,» skaidro Vimbergs. «Ticu, ka ar agresīvu mārketingu UAV Factory varēs kļūt par līderi.»
Ne velti UAVFactory vada bijušais Skype šefs un naudu ieguldījis tā līdzdibinātājs. Atkārtot igauņu veiksmes stāstu nozīmē sasniegt 8,5 miljardu dolāru vērtību; par tādu summu Skype 2011. gadā iegādājās Microsoft. Tas nozīmē, ka ražošanas apjomi no 20 lidmašīnām gadā būs jāizaudzē vismaz par vienu nulli. Kā Latvijā nodrošināt šādu ražošanas kapacitāti? Tas būs izaicinājums pat Skype puišiem.