Tūrisma ceļvedis
Tallinas viesnīcā Swissotel bija apmeties tūrists, kuram bija Like a Local karte un kurš pēc tās izpētīšanas gribēja doties uz Kopli pilsētas rajonu, kur nav bijuši pat daudzi igauņi. Nav nekāds pārsteigums, ka reģistratūras darbinieks viņam ieteica labāk to nedarīt. Uzņēmējs Kalevs Kilāse, pilsētas ceļveža autors, stāsta, kā tieši viņš cenšas piedāvāt tūristiem vietējo iedzīvotāju pieredzi.
Like a Local izgatavo pilsētu ceļvežus, kuros iekļautas vietas, kurp labprāt dodas vietējie iedzīvotāji un kuras viņi iesaka saviem draugiem. Pagājušajā gadā uzņēmuma pārdošanas apjoms sasniedza 132 000 eiro, peļņa gandrīz 20 000 eiro. Kalevs Kilāse Tallinas Pedagoģiskajā universitātē studēja reklāmu; tā viņu ieinteresēja jau vidusskolas laikā. Viņš dažiem Veru uzņēmumiem palīdzēja mārketinga lietās.
Pēc pārcelšanās uz Tallinu viņš sāka strādāt reklāmas jomā, vēlāk kļuva par reklāmas aģentūras Imagine akcionāru un māksliniecisko vadītāju. Dzīvokļa īres maksa bija visai augsta, un 2005. gadā viņš sāka piedāvāt tajā apmesties tūristiem. Pirmais klients bija kāds šveicietis, kuram bija nepieciešama naktsmītne. «Pēc tam mēs vienkārši uz ielas tūristiem jautājām, vai viņiem nav vajadzīga apmešanās vieta,» Kalevs atceras savas darbošanās sākumu tūrisma nozarē. Jau pēc gada viņš paplašināja savu hosteli un atvēra tūrisma informācijas centru, ko nosauca par Like a Local.
Tūrisms par Kaleva nodarbošanos kļuva pasaules apceļošanas laikā; šis ceļojums ilga deviņus mēnešus. Tieši tad viņš aptvēra, cik tūristam patiesībā ir grūti dabūt īstās vietējās dzīves garšu. Viņa biznesa partnere ir Ilane Vilumetsa, un pirmā pilsētas karte tika izdota 2011. gadā. Šos ceļvežus veido 1-2 vietējie iedzīvotāji, iesakot vietas, ko patīk apmeklēt viņiem pašiem un viņu draugiem.
Vispirms Kaleva nodoms bija veidot tikai papīra ceļvežus, taču tad viņš aptvēra, ka pašreizējā dzīves situācijā mobilā aplikācija būtu daudz parocīgāka un arī piedāvātu ātrāku izaugsmi. Sākotnējā ideja izveidot personalizētus ceļvežus, kas izskatās pēc e-grāmatas, nebija veiksmīga. Tas nozīmētu, ka viena interesanta vieta ir šeit, bet otra, kas atrodas turpat pāri ielai, tiks pieminēta tikai pēc 20 lappusēm. Tāpēc norādījumus ceļotājam dod GPS.
Aplikācijā pilsēta kļūst redzama tad, ja vietējie iedzīvotāji ir pievienojuši vismaz 100 ieteikumu. Aplikāciju veido vairāk nekā 170 cilvēku no 72 dažādām pilsētām, un tajā ir ievietoti vairāk nekā 3700 ieteikumu. Pašlaik ir pieejami ieteikumi par 22 pilsētām, drīz tām pievienosies vēl dažas. Pirmās 6-12 aplikācijas lietošanas stundas ir bez maksas, pēc tam to var nopirkt. Sešu mēnešu laikā tā ir lejupielādēta 8000 reižu, un 15% gadījumu lietotājs ir nopircis piekļuvi pilnīgai informācijai par pilsētu. Sākumā aplikācija bija piemērota tikai iPhone, taču līdz 2013. gada beigām bija paredzēts pabeigt ar\Android viedtālruņiem paredzēto versiju.
Kilāse prognozē 50-100 reižu izaugsmi divu gadu laikā, citiem vārdiem viņš cer uz panākumiem. Pilsētu skaitam aplikācijā jāpārsniedz 100 un jāaptver visas lielākās pasaules pilsētas. Jaunais uzņēmējs savā aplikācijā ir ieguldījis 60 000 eiro. Nauda piesaistīta uzņēmējdarbības ideju konkursā Ajujaht, līdzekļus piešķīris arī tehnoloģiju akselerators Startup Wise Guys un uzņēmējdarbības atbalsta institūcija Enterprise Estonia.
Galveno ienākumu daļu Like a Local nodrošina papīra ceļveži. Pērn to skaits sasniedza aptuveni 0,5 miljonus – 160 000 par Tallinu un Rīgu, 80 000 par Helsinkiem un 40 000 par Viļņu un Berlīni. Kartes tiek izdotas divreiz gadā, taču Berlīnei Kilāse paredzējis izlaist arī ziemas izdevumu, jo izvirzītie finanšu mērķi šeit netika sasniegti.
Ja citi izdevēji, piemēram, In Your Pocket, pārdod reklāmas visapkārt kartei, Like a Local pārdod vietu kartē, un neviens tai nevar uzlikt savu logo. Taču ir arī vietas, kas kartē iekļautas bez maksas. «Uz tādiem bāriem kāLe- vist Vāļjas un Valli baar ir noteikti jāaiziet, taču nav iespējams tiem pārdot vietu kartē,» Kalevs dalās pieredzē.
Tomēr 90 procenti ieteikumu Tallinas ceļvedī ir pārdoti. Tallinai un Rīgai ir izveidotas divu veidu kartes: viena cilvēkiem, kas apmetas viesnīcās, otra tiem, kas visas ceļojumam nepieciešamās lietas mierīgi saliek vienā mugursomā. Lai arī kaut kāda līdzība ir, viņi tomēr atšķiras – tūristiem, kas ceļo tikai ar mugursomām, tiek piedāvātas alternatīvas vietas un lētākas ēstuves nekā tiem ceļotājiem, kas apmetas viesnīcās.
Ir pieejami arī papīra ceļveži par Tallinu, ko izdevusi Tūrisma padome un In Your Pocket, taču atšķirībā no tiem Like a Local iesaka tikai tās vietas, ko apmeklē vietējie iedzīvotāji, lai gan nebūtu nekādu problēmu pārdot lamatas tūristiem. Piemēram, lielākais tīmekļa ceļvedis Tripadvisor sarakstā kā TOP 3 restorānus ir iekļāvis Rataskaevu 16, Tchaikovsky un Lusikas, un tie visi atrodas vecpilsētā. Kalevs Kilāse ir pārliecināts, ka viņa uzņēmumam ir nākotne. Ceļošana ir kļuvusi personiskāka, biļešu un viesnīcu rezervēšana tagad ir daudz vienkāršāka, un aizvien vairāk cilvēku vēlas izbaudīt vietējo atmosfēru.
Igaunijā tūrisma izaugsmes tempi ir strauji – pagājušajā gadā šīs nozares devums IKP bija 6,3%, un tūrisma jomā bija nodarbināti aptuveni tikpat daudz cilvēku. Tūristi te iztērēja 1236 miljardus eiro, un prognozes liecina, ka līdz 2020. gadam šis skaitlis palielināsies par 29%, ārzemju tūristu skaitam pieaugot par 31 procentu. Šī perspektīva šķiet stabils pamats Like a Local izaugsmei.