Akcijas, Investori, Nepacietība

Akcijas, Investori, NepacietībaDiversifikācija ir aizsargāšanās pret zināšanu trūkumu. Tiem, kas zina, ko dara, no tās nav nekādas jēgas. Vārdi, ko reiz teicis Vorens Bafets, jebkuram mūsdienu vērtspapīru portfeļa teorijas piekritē­jam izklausās gluži kā zaimi; šī izplatītā prakse nosaka, ka investoriem pieder diversificēts akci­ju portfelis. Lielākajai daļai finanšu konsultantu Bafeta izteikums ir klajš apvainojums. Taču Denielam Milleram, straujam un zēnis­kam 32 gadus vecam investīciju portfeļa menedžerim no Gabelli Focus Five fonda, šie Bafeta vārdi ir panākumu evaņģēlijs. Viņa plaukstošo investīciju fondu nenovērtēto akciju stratēģiju investori dēvē par koncentrētu portfeli, kurā ak­cijas tiek pirktas stipri zem to patiesās vērtības. Atbilstoši mandātam Milleram ir tiesības iegul­dīt līdz 50% aktīvu savās piecās labākajās idejās.

Līdz šim Millera pieeja, izvēloties šauru loku akciju, ir devusi lieliskus rezultātus. Sešpadsmit mēnešu laikā, kopš viņš pārvalda šo fondu, tā vērtība ir pieaugusi par 46,5%, salīdzinot ar 36,2% S&P 500 indeksa pieaugumu. Aktīvi maz­liet vairāk nekā gada laikā ir palielinājušies no pieciem miljoniem līdz 230 miljoniem dolāru.

Millera panākumi nav nejauši. Pirmsākumi idejai par Focus Five investīciju fondu meklējami pētījumos, ko viņš kā Gabelli & Co institu­cionālo akciju nodaļas vadītājs sāka izdot 2006. gada janvārī. Katru ceturksni Focus Five pētī­jums apkopoja labākos firmas pētījumu koman­das izstrādātos ieteikumus ieguldījumiem un atlasīja piecas akcijas, kuras tika tirgotas vis­maz 30% zem to tirgus vai pārņemšanas vērtī­bas. Visām piecām obligāti bija nepieciešams īs­termiņa katalizators, kas varētu paaugstināt to cenu, un neviena akcija nedrīkstēja palikt port­felī ilgāk par sešiem mēnešiem.

Lūk, piemēram, Focus Five 2008. gada jan­vāra izvēle: Take-Two Interactive Software, kas ražo Grand TheftAuto videospēļu sēriju. Trīs mēnešu periodā, kurā Gabelli ieteica šīs akcijas, Take-Two vērtība pieauga par 84%, pateico­ties Electronic Arts pārpirkšanas piedāvājumam. Beigu beigās šis piedāvājums tika noraidīts, bet uz to laiku Millera izpētes komanda jau bija svīt­rojusi to no sava saraksta.

Šāda akciju izvēle padarīja Gabelli Focus Five atskaiti populāru klientu vidū. Sešu gadu laikā, līdz 2011. gada beigām, šo akciju atdeve satrie­ca kopējo tirgus veikumu, ienesot 224,6% peļņu, salīdzinot ar 0,1% kritumu S&P 500 indeksā. Focus Five atklātais investīciju fonds, kas sāka darbu 2012. gadā, ir šīs aktīvās stratēģijas tur­pinātājs. «Kad izvēlējos Denu, tas nelīdzinājās tam, ja es pieņemtu kādu no pārdošanas nodaļas un teiktu: paskatīsimies, kā tev tagad veiksies ar naudas pārvaldīšanu,» stāsta Mario Gabelli.

Viena liela atšķirība starp šo investīciju fondu, kuram netiek piemērotas pirkšanas un pārdošanas komisijas, un pētījuma ziņojumu ir tā, ka Millers uzstāj uz tiešu pieeju augstākajai vadī­bai, ar kuru viņš tiekas regulāri. Viņš drīkst turēt akcijas arī ilgāk un meklēt katalizatorus, kuru darbība aizņemtu līdz pat 18 mēnešiem. Tomēr Focus Five vairāk tiek pārvaldīts kā hedžfonds, nevis vadoties pēc Bafeta mācībām par inves­tēšanu, balstoties uz kompānijas novērtēju­mu. Millera 29 akciju portfeļa izmaksas ir 1,7%, un gadā tajā tiek nomainīti 39% akciju pretsta­tā 16% vai mazāk citos koncentrētos fondos, pie­mēram, Sequoia Fund un Third Avenue Value.

Pacietība ir tikums, kas parasti piemīt neno­vērtēto vērtspapīru investoriem, taču jaunais Millers to neatbalsta. No šā Gabelli rudmatainā protežē drīzāk plūst Ari Golda, nevis Bendžamina Greiema enerģētika. Kādā saulainā maija pēcpusdienā viņš savā pelēkajā Jaguar XF apstājas pie Rajas dzelzceļa stacijas Ņujorkā, lai aizvestu reportieri īsā ekskursijā uz Gabelli biroju – divstāvu ēku netā­lu no 95. starpštatu šosejas. Millers ieminas, ka viņam ir radinieki Holivudā. Viņa jaunākā māsa Lorēna Millere ir aktrise, precējusies ar komēdi­ju zvaigzni Setu Rogenu no Džada Apatova ko­mandas. Dens jau izmantojis šos sakarus, lai izpelnītos labvēlību savu draugu finansistu vidū. Pirms aptuveni diviem gadiem viņa māsa centās iegūt finansējumu filmai For A Good Time, Call…, kurai viņa bija līdzautore. Filma stāsta par cilvē­kiem pēc divdesmit gadu vecuma, kuri tiek pie­spiesti iesaistīties seksa pakalpojumu sniegšanā pa telefonu. Kad naudas vākšanas kampaņa izgā­zās, palīgā nāca brālis Dens. «Es nezināju neko par kino biznesu, taču zinu, kā pelnīt naudu,» viņš stāsta. Pēc dažiem zvaniem draugiem un kolēģiem viņš spēja piesaistīt 1,2 miljonus dolā­ru, un filma tika uzņemta 17 dienās.

Sandensas festivālā 2012. gada janvārī tā iz­rādījās otra pārdotākā filma, saņemot 2,5 miljonus dolāru no izplatītāja Focus Features, NBC Universal meitaskompānijas. Par spīti pilnīgai neveiksmei kases ienākumu ziņā, Gabelli vadītāji guva krietnu peļņu, tāpat kā tādi fondu menedžera draugi kā Bils Prīsts, Epoch Investment Partners (27 miljardu dolāru kapitāls) va­dītājs. «Es uzskatu, ka Dens saož naudu,» saka Prīsts. «Skolā to nevar iemācīties.»

Faktiski Millers kompensē to, ka nav mācījies Efeju līgas skolā (intelektuālā elite, vecākās ASV ziemeļrietumu universitātes), jo ambīciju viņam netrūkst. Rūpnīcas direktora un skolotājas dēls ir dzimis Longailendā, bet audzis Leiklendā (Florida). Dens sāka investēt jau 13 gadu vecumā, kad bija apmeklējis fondu biržas nometni Breakers viesnīcā Palmbīčā.

Vidusskolā viņš bija kluba Amerikas nākotnes biznesa līderi biedrs. Pēc tam kad Maiami universitātes Biznesa skolas dekāns pats personīgi Denam izrādīja mācību iestādi, viņš nolēma tajā iestāties, saņēma krietnu stipendiju un absolvē­ja to finanšu jomā. Divas vasaras Millers stažējās Lehman Brothers un pēdējā kursā kļuva par stu­dentu pārstāvi padomē, kas uzraudzīja univer­sitātes līdzekļus. Pateicoties tam, viņam radās iespēja satikties ar vairākiem investoriem, kuri pārvaldīja universitātei ziedotos līdzekļus, tajā skaitā Mario Gabelli.

Šī tikšanās palīdzēja Milleram pēc mācību beigšanas iegūt darbu Gabelli operāciju noda­ļā, un vēlāk viņš saņēma piedāvājumu atdzīvināt akciju pārdošanu institucionālajiem klientiem. 2005. gada beigās, tikai pēc trīs gadu darba, viņš jau vadīja firmas rīta sanāksmes, kurās tika ap­spriestas jaunākās idejas. Runājot ar Milleru, šķiet, ka viņš daudz lab­prātāk vadītu hedžfondu, nevis investīciju fondu. «Es jūtos tā, it ka mēs būtu nopelnījuši savu algu jau pagājušā gada ceturtajā ceturksnī,» viņš saka, atceroties savus 8,4% ienākumus pretstatā S&P panīkumam.

Pašlaik Millera akciju saraksta galvgalī ir pie­cas kompānijas: Coinstar, kas nodarbojas ar mo­nētu maiņu un DVD tirdzniecību, rūpniecības iekārtu ražotājs Kennametal, vitamīnu tirgotājs GNC Holdings, naftas nozares servisa firma Weatherford International un General Motors (sk. tabulu). Kaut arī Millera visurgājēja stils paras­ti izpaužas ieguldījumos ar tirgus kapitalizāciju no trim līdz desmit miljardiem dolāru, šiem pie­ciem uzņēmumiem, kas veido 31% no viņa port­feļa, tirgus kapitalizācija ir no 1,6 līdz 47 miljar­diem dolāru.

Belvjū (Vašingtona štats) esošā Coinstar tiek tirgota par cenu, kas tikai četras reizes pārsniedz tās brīvo naudas plūsmu, taču, pēc Mil­lera teiktā, ir papilnam katalizatoru, kas ātri

vien var paaugsti­nāt tās vērtību. Šī kompānija maina savu nosaukumu uz Outerwall, lai atspoguļotu mo­nētu maiņas automātu biznesa atstāšanu pagāt­nē. Tās populā­rā meitaskompānij a Redbox, kam pieder DVD kios­ki, tēmē uz Netflix, sadarbojoties ar Verizon, lai piedāvātu filmu straumēšanas pakalpojumu par astoņiem dolāriem mēnesī, bez maksas iekļaujot četru DVD nomu. Smalkas garšas kafijas kioski ar Rubi zīmolu ir vēl viens jaunums kompānijas tirdzniecības automātu piedāvājumā. Milleram sevišķi patīk tas, ka gandrīz puse no visām akci­jām jau ir pārdotas īsajās pozīcijās (tirgus dalīb­nieki cer uz akciju cenas kritumu), un tiek bau­mots, ka interesi par kompānijas iegādi izrāda kāds privātā kapitāla fonds. Millers uzskata, ka Coinstar zemā vērtējuma pamatā ir nepietiekams Redbox potenciāla novērtējums. «DVD rīt vēl nekur nepazudīs,» viņš saka.

Viens no iemesliem Millera sasniegtajam augstajam ienesīgumam – un svarīgs veiksmī­gas investēšanas nosacījums – ir viņa merkantilā attieksme pret sava portfeļa akcijām. «Esmu pie­dalījies sanāksmēs ar vadību, pēc kurām esmu pārdevis mūsu pozīciju jau nākamajā dienā,» viņš stāsta. Labs piemērs ir katetru ražotājs Rochester Medical. Kad Millers vaicāja augstākā lī­meņa vadītājiem, kāpēc viņi neizpērk savas ak­cijas, viņi izvairījās no atbildes, taču pēc dažām minūtēm izteicās, ka tā vietā dod priekšroku in­vestēšanai jaunā tehnoloģijā. Millers pārdeva ak­cijas nedēļas laikā.

Dens Millers parāda savu neapgredzenoto zeltnesi un saka: «Es neiemīlos.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *